Det store slagsmål
©Leif Varmark, 2007. Tekst: Personlig version efter anonym sanger, 1500-tallet. Melodi: Egen komposition, 2001. Ældste kendte version: Langebeks kvart nr. 32, 1560-90. SK 5.

 LM 2-spring                                                                                            Dans 1
Komposition: Leif Varmark, 2001.

Der boede en mand udi Ferrede
  Ferrede
han skulle et lille bitte ærinde
  ærinde
  sådan sådan drak de den tønde øl

Så gav han ølkonen penge og sølv
så købte han sig en mægtig tønde øl

Og så bar han tønden op til gildesgård
og så blev der rus til både store og små

Ja karle og piger de hev i hår
det samme gjorde børn udi gildesgård

Og kvinderne sloges med gildespose
så hvedebrødene de fløj om huse

Og præstens deje hun kom lumpende i gård
og hun slog i stykker sit ene lår

Og derfor så blev den hore vred
hun tæved den præst så han i bukserne sked

»Skrid hjem din forbandede rageplet
du ka sgu da heller aldrig blive mæt«

Så sagde den svend som ved tønden stod:
»Ja nu ser jeg øltøndens hjerteblod«






 
Og præsten han talte til sin dreng:
»Og nu skal du bære den tønde hjem«

Det svared den tømmermand udi vrå:
»Nej du ska fanme la den tønde stå«

Og smeden med sin lange tang
han huggede af de tøndebånd

Ja tønden med sine otte bånd
og præstens dreng misted højre hånd

Så delte de tønden foruden falsk
og båndene hængte de om præstens hals

Og ind så kom deres hyrde
han fik et gok i øret

»Nu har jeg så længe med trommen gået
jeg har slet ingenting af øllet fået«

Og oldermanden han ville ha den sidste tår
han fik af hyrdens stav et mavesår

Ja nu er øllet drukket og tønden tom
og nu har hver en mand fået sin bekomst
     
Kommentar    
Ordene Det er karakteristisk, at præsten altid optræder, hvor der er fest, druk og ædegilde. Han prøver på én gang at tage for sig af godterne og optræde moralsk, og det går galt hver gang. Det er lige så karakteristisk, at den katolske præst, bisp eller munk, der jo skulle leve i cølibat, ofte optræder med en elskerinde: præstens deje. Det udmærkede skældsord »din forbandede rageplet« hentyder til, at de ærværdige Guds tjenere var barberet skallede på issen (et slavetegn).
 
 

Tonerne Den typiske ballade er på to linjer og en slutvending. Men en gang imellem snupper nogle sangere en takt af linjerne og bruger den som indskud. Herved opnås en dynamisk fremaddrivende effekt, især når indskuddet er en gentagelse af forrige takt. Dette virker godt, men ellers er jeg ikke helt tilfreds med melodien, som virker for moderne. Jeg har derfor forsøgt at finde en anden type melodi, men det er heller ikke rigtig lykkedes for mig. Men her er nogle af mine forslag:
 

     
Forslag til andre melodier (varianter)    

GM 6-dans                                                                          Pentaton
Komposition: Leif Varmark, 2001.

 
GK 6-dans                                                                              Dans 1
Komposition: Leif Varmark, 2001.

SM 3-spring                                                                        Dans 1
Komposition: Leif Varmark, 2001.
LM 4-dans                                                                            Dans 1
Komposition: Leif Varmark, 2001.